وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
شنبه ١٦ فروردين ١٣٩٩  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > آداب مراجعه به پزشک
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 
   آداب مراجعه به پزشک

هر کاری آداب و اصول خاص خود را دارد که اگر خلاف آن انجام شود نتیجه‌ی مورد انتظارمان را نخواهیم گرفت.
یکی از این موارد، آداب مراجعه به پزشک است. در مراجعه به پزشک باید آدابی را رعایت کنیم تا هم شهروند متمدنی باشیم و هم نتیجه‌ی درستی بگیریم‌.
۱. پزشک هم مانند همه‌ی شغل‌های دیگر، خوب و بد دارد. پس یک طبقه‌ی اجتماعی را با یک نفر از آن‌ها قیاس نکنیم.
 ۲. پزشک عمومی، برخلاف عنوان «عمومی»، پزشک تحصیل‌کرده‌ای‌ است که اصولا خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها در کشور است و مانند فرمانده گردان‌های جنگ در خط مقدم عمل می‌کند. بنابراین برخلاف تصور بسیاری از مردم، پزشک عمومی نقش اساسی، مهم و بسیار مفیدی در درمان بیماری‌های عمومی و‌ شایع جامعه دارد.
۳. هر بیماری‌ای نیاز به متخصص آن امر ندارد. اگر بیماری، مورد شایعی است و بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند، حتما یک پزشک عمومی می‌تواند آن را تشخیص دهد و درمان کند؛ مثل دردهای مفاصل، مثل مشکلات گوارشی، سردردها و بسیاری از مشکلاتی که ما تصور می‌کنیم در حیطه‌ی دانش پزشک عمومی نیست، در حالی که هست.
۴. باید بدانیم پزشک‌ها بیمار را درمان می‌کنند، نه بیماری را. چرا که هر بیماری‌ای در هر فردی به روش‌های متفاوتی درمان و حتی تشخیص داده می‌شود. پس بیماری مشابه شما با شخصی دیگر دلیل درمان مشابه و نیز دلیل گرفتن نتیجه‌ی مشابه از درمان هم نیست. پس به درمان پزشک اعتماد کنید.
۵. اگر با یک بار مراجعه نتیجه مطلوب را نگرفتیم، نباید پزشک را مقصر بدانیم. می‌توانیم به پزشک دیگری مراجعه کنیم، اما بهتر است به همان پزشک قبلی مراجعه کنیم. چرا که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها چند راه درمانی به‌ترتیب وجود دارد. و اصلا در کتب مرجع پزشکی این موضوع لحاظ شده است که اگر با روش درمانی اول پاسخ نگرفتیم، سراغ روش دوم و... برویم.
۶. هنگام مراجعه به مطب پزشک، تقاضای ویزیت خارج از نوبت نکنیم‌. این یعنی حق همه‌ی بیماران دیگر را جلوی چشم‌شان پایمال کنیم.
۷. مدام با صدای بلند نوبت خود را تکرار نکنیم! این به‌دور از شخصیت یک فرد باملاحظه است. صبر کنیم؛ نوبت‌مان که شد، به اندازه‌ی لازم برای ما وقت خواهند گذاشت.
۸. در مطب، ما فقط شرح مشکل خود را بگوییم و از گذاشتن تشخیص و پیشنهاد راه درمانی خودداری کنیم! این کار بسیار غلطی است، چون ما دانش لازم و کافی را در این مورد نداریم.
 ۹. تقاضای آمپول، سرم، شربت، آنتی‌بیوتیک و... از پزشک نکنیم. مطمئن باشید پزشک مفیدترین درمان را برای ما مد نظر قرار می‌دهد. این‌گونه تقاضاها فقط به ضرر ما و جامعه تمام می‌شود.
۱۰. مودب باشیم. ما به پزشک مراجعه کرده‌ایم؛ فردی که ممکن است ده‌ها برابر ما کتاب خوانده باشد و در این ‌زمینه آگاهی کافی دارد.
۱۱. حساب کردن درآمد پزشک، کار آدم‌های با سطح فکری پایین، حسود و طمع‌کار است. هر کس به اندازه‌ی تلاشی که در گذشته کرده و الان می‌کند از خدا روزی می‌گیرد.
۱۲. یادمان بماند، توهین فقط به زبان نیست. حتی فکر بد نسبت به دیگران نیز توهین به آن‌هاست. توهین زبانی و فکری به کسانی که هر لحظه جان انسان‌ها را نجات می‌دهند نه مطابق با انسانیت است، نه عدالت است. این دست‌های خداست که توسط انسان‌هایی از جنس خودمان ما را درمان می‌کند.

 

دکتر مهرتاش مهر پرور . کارشناس بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت ،در مان و آموزش پزشکی 

 
 شنبه ١٣ شهريور ١٣٩٥- ١٠:٣١ / شماره خبر: ١٥٠٨٨٣
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج