وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
پنج شنبه ٠٨ اسفند ١٣٩٨  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > نقش دینداری در بازدارندگی دانشجویان از اعتیاد
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 یک روانشناس گفت;
  نقش دینداری در بازدارندگی دانشجویان از اعتیاد

دکتر ایرج شاکری نیا پناه بردن به مباحث معنوی به ویژه در حوزه مذهبی را یکی از بهترین عوامل بازدارنده در گرایش به آسیب های اجتماعی برشمرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر شاکری نیا با اشاره به اثبات نقش معنویت و دینداری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهار داشت: تحقیقات مختلف داخلی و خارجی نشان داده است که توجه به مباحث معنوی می تواند چارچوب هایی را در زندگی انسان به وجود آورد و ضوابط و محدودیت هایی را برای فرد ایجاد کند و او را از گرایش به آسیب های اجتماعی بازدارد.

وی با بیان اینکه نقش دینداری در بازدارندگی دانشجویان از اعتیاد انکار ناپذیر است، گفت: یکی از بهترین مداخله های ایمن سازی مداخله مبتنی بر تقویت قوای روحی و روانی انسان است از این رو دین می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده قوی برای دانشجویانی باشد که به محیط بزرگتری مانند دانشگاه وارد می شوند و آسیب های زیادی آنها را تهدید می کند.

شاکری نیا ادامه داد: توجه صرف به مسائل مادی انسان را به پوچی و نیهیلیسم می کشاند به همین دلیل گرایش های معنوی و غیر مادی به صورت فطری در هر فردی وجود دارد اما این گرایش ها باید با شناخت صحیح از دین و عرفان همراه شود تا گرایش به راه های نادرست مانند عرفان های نوظهور و کاذب را باعث نشود.

وی عدم شناخت از معنویت واقعی و عرفان اصیل را خود باعث گرایش به عرفان های کاذب و به تبع آن برخی آسیب های اجتماعی ذکر کرد و بیان داشت: اگر عرفان های اصیل و مبتنی بر ادیان وحدانی به ویژه به دانشجویان طالب تحقیق و علم به خوبی معرفی نشوند ممکن است آنها در دام جاذبه های ظاهری عرفان های نوظهور بیفتند به این امید که معنویت جویی خود را از این طریق برآورده کنند. اما این عرفان های با جاذبه های زودگذر آثار و آسیب های عمیقی در افراد برجا می گذارند.

این روانشناس با اشاره به نقش نهادهای درون دانشگاه در شناساندن عرفان­های اصیل و دین واقعی به دانشجویان خاطرنشان کرد: نهادهایی مانند دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه­ها، معاونت­های فرهنگی، کانون­های دانشجویی و کمیته های فرهنگی می توانند دانشجویان را با معنویت به معنای واقعی آن آشنا کنند و مضرات عرفان های نوظهور و کاذب را برای آنها بیان کنند.

وی ادامه داد: چنانچه ادیان توحیدی به نحو درست و شایسته و از طریق خود دانشجویان علاقه مند و خوشفکر داخل دانشگاه­ها و خوابگاه­ها به دیگر دانشجویان معرفی شوند می توانند سعادت و بهروزی دنیوی و اخروی را به همراه داشته باشند. اما این کار مستلزم صرف وقت و برگزاری جلسات آموزشی متعدد، سمینارها و کارگاه های ِآموزشی است که دانشجویان را از اغتشاشات فکری برهانیم، پوشیدگی های فکری آنها را پاسخ دهیم و آنها را با الگوهای اخلاقی و تربیتی آشنا کنیم.

این روانشناس تاکید کرد: مسوولان دانشگاه ها در صورت مشاهده دانشجویی که به سوی عرفان های نوظهور گرایش یافته می توانند با ارشاد و برگزاری جلسات تخصصی با کارشناسان و مشاوران به سوالات او پاسخ دهند و او را از پیش رفتن در این وادی بازدارند اما اگر کار به تبلیغ و یارکشی از سوی افرادی در دانشگاه­ها برسد باید برخوردهای جدی صورت گیرد و از عوامل بازدارنده در این راه استفاده کرد تا دانشجویان دیگر گرفتار نشوند. 306

 
 شنبه ٢٥ بهمن ١٣٩٣- ١٠:٣٠ / شماره خبر: ١٢١١٩٧
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج