وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
شنبه ٠٣ اسفند ١٣٩٨  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > ترس از امتحان را کاهش دهید!
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 
  ترس از امتحان را کاهش دهید!

والدین می توانند با استفاده از روش های کاهش ترس از امتحان مانند ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج به رفع اضطراب فرزندان به ویژه در ایام امتحانات کمک کنند.

ترس از امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان همه گیر و رایج است و مهمترین علت این موضوع، نتیجه‌ای است که از امتحان بدست می‌آید و باعث ارتقاء ، تهدید ، تشویق و یا تنبیه می‌شود.

گاهی اوقات این نتیجه می‌تواند سرنوشت را نیز رقم زند. به همین علت هر چه نتیجه، حساسیت و اهمیت بیشتری داشته باشد، به همان نسبت می‌تواند باعث اضطراب و ترس بیشتر از امتحان شود.

ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده، سختگیری مدرسین در طی سال تحصیلی، انتظار بیش از حد والدین،عدم وجود خود باوری در فرد ونامشخص بودن سؤالات از جمله عوامل ایجاد ترس هستند.

والدین می توانند با استفاده از روش های کاهش ترس از امتحان مانند ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج به رفع اضطراب فرزندان به ویژه در ایام امتحانات کمک کنند.

 تنظیم برنامه خواب و استراحت از مهمترین علل ایجاد آرامش در ایام امتحانات است. برخی با این تصور که هنگام امتحانات برای مطالعه بیشتر اصلا نباید خوابید و یا خیلی کم خوابید ، خود باعث خستگی ذهنی و در نتیجه فراموشی بیشتر در مطالب خوانده شده می‌شوند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هرگز مفید نیست.

پرهیز از کاهش تغذیه

افراط و تفریط در تغذیه اثرات نامطلوبی در پی دارد . بایستی با خواب و استراحت کافی و نیز تغذیه مناسب، از لحاظ روحی و جسمی ، خود را آماده امتحان کرد.

آماده شدن برای امتحان

 مطالب درسی را به تدریج و در طول زمان مرور کنید، نه اینکه در آخرین دقایق قبل از امتحان به مطالعه فشرده بپردازید. از مطالب، یادداشتهای فشرده‌ای بردارید، تا بازسازی ذهنی، رمز گردانی و مرور مطالب برایتان مفید واقع شود.

سعی کنید به نوع آزمون پی ببرید، تا بتوانید مطالعه خود را متناسب با آن پیش ببرید.

پرهیز از فشرده خوانی

فشرده خوانی با مرور کردن مطالب متفاوت است. فشرده خوانی متضمن کوششی است برای یادگیری مطالب تازه بلافاصله قبل از شروع امتحان.و یا به عبارتی آخرین کوشش های شخص در آخرین لحظات قبل از امتحان ولی بهتر است بیشتر بر مطالبی که انتظار دارید جزء سؤالات امتحانی باشد تاکید کنید.

می‌توانید محدوده سؤالاتی که در امتحان مطرح می شود را حدس بزنید و بیشتر به آنها پرداخته شود. برای این منظور سؤالات امتحانی سال های گذشته کمک می کند. همچنین توجه به مطالب و موضوعاتی که استاد و یا معلم در کلاس درس بیشتر روی آنها تکیه می‌کند.

پرهیز از اضطراب های متفرقه

به عنوان مثال شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نکنید. اگر امتحان قبلی رضایت بخش نبوده است، به آن نیندیشید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موکول کنید.

داشتن تصور ذهنی مثبت از خود

بجای پرداختن به جنبه‌های منفی، همواره یک تصویرز ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی جهت مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید.302

دکتر محمد زارع نیستانک ، دکترای روانشناسی کودک و نوجوان،هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

 
 يکشنبه ١٧ خرداد ١٣٩٤- ٠٩:٣٩ / شماره خبر: ١٢٧٢٧٧
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج