وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
يکشنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٨  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > ذائقه کودکان را به غذای کم نمک عادت دهید
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
  ذائقه کودکان را به غذای کم نمک عادت دهید

 

دکترای علوم تغذیه و استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که مصرف موز، سير، سبزيجات و حبوبات در كاهش فشار خون موثرند، برضرورت پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس و انواع کنسروها در مبتلايان به فشار خون بالا تاکید کرد.

 به گزارش وبدا، دکتر مریم امینی دکترای علوم تغذیه و استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه گفت: به طور کلی سبزیجات به دلیل این که منابع بسیار خوبی از پتاسیم هستند در کاهش فشار خون نقش موثری دارند، برای مثال سیب زمینی، قارچ و گوجه فرنگی نقش بسیار بااهمیتی در کنترل و کاهش فشار خون دارند.

 

فشار خون بالا، بیماری خاموش

 وی ادامه داد: لازم است بدانيد كه فشار خون بالا بدون علامت است و شايد تا زمانی كه منجر به بروز عوارض نشود تشخيص داده نمی‌شود بنابراین برای پی بردن به فشار خون بالا بايد به طور مستمرفشار خون را اندازه‌گيری كرد.

 به گفته این استاد دانشگاه با پيشگيری و كنترل اين بيماری می‌توان از بروز عوارض، ناتوانی و مرگ و مير ناشی از آن به ميزان قابل ملاحظه‌ای كاست.

 وی با اشاره به این که كاهش وزن و حفظ وزن طبيعی از اركان اساسی هر برنامه طراحی شده برای مقابله با فشار خون است تاکید کرد: تحقيقات نشان داده است كه افراد مبتلا به فشار خون بالا بايد مصرف سديم را كاهش داده و در عین حال مصرف  پتاسيم و كلسيم  را بالا ببرند.

 دکتر امینی خاطرنشان کرد: مواد غذایی سرشار از پتاسیم نظیر حبوبات، سبزیجات، کلم بروکلی، سبزی خوردن، جعفری،گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، غذاهای گیاهی، موز، هلو، انگور، آلو، انجیر، گریپ فروت، انواع مرکبات حاوی ویتامین C، دانه کنجد و برنج در کاهش فشار خون بالا موثرند.

 تغییر سبک زندگی می تواند جایگزین داروهای کاهنده فشار خون باشد

 وی افزود: هرچند بسیاری از داروها برای کنترل فشارخون تجویز می‌شود، اما تغییر در شیوه زندگی منجر به کاهش فشارخون بالا می‌شود و در بسیاری از موارد با رعایت رژیم غذایی مناسب با نظر پزشک معالج به مصرف قرص بسیار کاهش پیدا می کند.

 وی ورزش، ترک سیگار، برطرف كردن استرس و داشتن آرامش خاطررا راه حل موثری برای کنترل فشار خون دانست و به افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند توصیه کرد: افرادی که فشار خون بالا دارند در کنار مصرف دارو باید به تغذیه سالم و رژیم غذایی سالم اهمیت دهند.

 استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه یادآور شد: بحثی که در فشار خون مطرح است، بحث مصرف نمک و سدیم بالا است، در بسياری از افراد مصرف نمک زمينه افزايش فشار خون را فراهم می‌كند، بنابراين افرادی که مبتلا به افزايش فشار خون هستند نبايد بيشتر از ۵ تا ۶ گرم نمک در روز مصرف كنند.

 وی افزود: اين مقدار تقريبا برابر با يک قاشق چای خوری است، اما بيماران مبتلا به فشار خون بالا بايد حتی از اين مقدار هم كمتر نمک مصرف كنند كه اين مقدار را پزشک معالج برای اين بيماران مشخص خواهد كرد.

 برچسب نشانگر تغذيه ضرورتی برای ارتقای سلامت

 دکتر امینی توصیه کرد:هرگز به غذای خود در سفره، نمک اضافه نكنيد، هر نوشيدنی و يا غذای آماده‌ای كه از فروشگاه می‌خريد حتما به برچسب نشانگر اطلاعات تغذیه ای که ميزان نمک موجود در آن كه اكثرا به نام سديم (Sodium) مشخص می ‌شود، توجه كنيد چرا که نمک دارای مقدار زیادی سدیم است و از این منظر مهم و خطرناک است.

 استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از چاشنی، ادویه ها، سس های خانگی بدون نمک و سبزیجات معطر را جایگزین مناسبی برای طعم دار کردن غذاها ذکر کرد و اظهار داشت: افرادی كه از فشار خون بالا رنج می برند بايد از خوردن غذاهايی مانند سوسيس، كالباس، كنسرو گوشت، ماهی دودی يا كنسرو شده، سس‌ها و كنسروها كه سرشار از سديم هستند، پرهيز كنند.

 اصلاح الگوی مصرف غذایی با ذائقه سازی در کودکان ضروری است

 وی خاطر نشان کرد: خیلی از عادات غلط غذایی در واقع در یکسال اول تولد شکل می گیرد و ترک این عادات غلط در بزرگسالی غیر ممکن و یا در بهترین حالت کار بسیار مشکلی است، بنابراین به خانواده ها توصیه می شود ذائقه سازی سالم را از همان ماههای اولی که کودک با غذای سفره آشنا می شوند، آغاز کنند.

 
 سه شنبه ٢٨ خرداد ١٣٩٨- ١٠:٠٩ / شماره خبر: ١٩١٨٨٥
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج