وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
پنج شنبه ٠٨ اسفند ١٣٩٨  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > تشخیص ودرمان انواع گردن درد
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 انچه که باید در مورد گردن درد بدانیم
  تشخیص ودرمان انواع گردن درد

مختصری از آن چه که در مورد« درد گردن » باید بدانیم

**تعریف

درد گردن یک اتفاق و شکایت شایع بین عموم مردم است . عضلات گردن ممکن است در اثر قرارگرفتن نادرست و طولانی مدت دچار کشیدگی شوند نظیر قرار گیری نادرست پشت کامپیوتر یا در محل کار و یا برداشتن کیف و کوله پشتی سنگین به مدت نسبتا طولانی. همچنین درد گردن میتواند نشانه ای از مشکلات جدی باشد . به ویژه اگر با علائمی مثل انتشار درد تیر کشنده به بازوها، گز گز کردن یا بی حسی انگشتان ، دست ها و بازوها همراه باشد.

**علائم

درد ناحیه پس سری و گردن که ممکن است در حرکات روبه جلو و عقب یا به طرفین تشدید پیدا کند و یا به اندام فوقانی انتشار پیدا کند و گاهی با بی حسی دست ها همراه باشد .گاهی نیز درد پشت سر و گاهی سرگیجه اتفاق می افتد. در برخی از موارد نقاط و مناطقی گره مانند در عضلات ناحیه گردن،شانه ها و بین دو کتف احساس می شود که حالت گرفتگی و سوزش دارد که به تریگر پوینت یانقاط ماشه ای معروف است. این گره ها می توانند ناشی از تحریک مداوم ریشه های اعصاب گردنی باشند.

**علل

الف- درد گردن میتواند علل زیادی داشته یاشد. کشیده شدن عضلات یکی از دلایل درد گردن میتواند باشد. استفاده طولانی بیش از حد از گردن مثل ساعات طولانی کار پشت کامپیوتر یا نوشتن میتواند باعث کشیدگی عضلات شود .

ب- مفاصل ساییده شده : مثل تمام مفاصل دیگر موجود در بدن ، مفاصل گردنی هم در اثر افزایش سن دچار پدیده ساییدگی ( آرتروز ) میشود .

پ- فشار بر ریشه های اعصاب ، دیسکهای بیرون زده یا خارهای استخوانی در مهره ها گردن فضای زیادی را میگیرد و بر اعصاب نخاعی که در فضای بین مهره قرار گرفته است فشار وارد میکند .

ت-آسیب ها و صدمات وارده به بدن میتواند موجب حرکات غیر قابل کنترل بر گرئن شوند. صدماتی مثل تصادف ماشین به ویژه وقتی ترمز شدید به صورت ناگهانی گرفته میشود . یک نوع حرکت شلاقی در گردن ایجاد میشود که ابتدا به عقب رفته ، سپس با سرعت بالا به جلو پرتاب میشود . که این حرکت باعث کشیده شدن بافت نرم اطراف گردن و ایجاد آسیب میشود .

ث- انواع بیماریهای سیستمی ویا موضعی در بدن میتوانند بر گردن تاثیر ناخوشایند داشته باشند. بیماریهایی مثل آرتریت روماتوئید ، آرتروز فرسایشی، مننژیت و یا انواع بدخیمی ها هم میتواند باعث ایجاد درد گردن شود .

**روش های تشخیصی

تصویر نگاری :

الف- گرافی ساده : در این روش تغییرات استخوانی مثل آرتروز گرانی و یا وجود برخی شکستگی ها مشخص میشود .

ب- سی تی اسکن : جزئیات بیشتری را از بافت های داخلی گردن بدست میدهد .

پ-ام آر آی : بیشتر بافت های نرم را نشان میدهد . مثل دیسک ها ، اعصاب نخاعی

ث- تستهای مطالعه وضعیت اعصاب (ریشه های عصبی،شبکه عصبی بازوئی، رشته های محیطی اعصاب دست) یا نوار عصب و عضله روشی است که در صورت شک به درگیری اعصاب نخاعی در ناحیه گردن انجام میشود . که در این روش سوزنهای نازکی را از طریق پوست وارد عضله میکنند و عصب مربوط به عضلات را چک میکنند .

تستهای آزمایشگاهی :

آزمایش خون : در صورت شک به بیماریهای التهابی یا عفونی انجام می شود . مارکرهای التهابی نشانگر وجود روند التهابی ویا عفونی در گردن ویا یک بیماری سیستمی فعال نظیر روماتویید ارتریت میتواند باشد.

**انواع روش های پیشگیری و خود مراقبتی

حفظ چالاکی و انجام ورزش های ملایم روزانه در کاهش ابتلاء به بیماری های اسکلتی مهم است. نشستن بصورت لمیده موجب فشار نامتقارن به تمامی سطوح مهره ها می شود. کسی که لمیده می نشیند در معرض آسیب ستون مهر های گردنی وکمری بصورت توام قرار دارد. در صورت نشستن طولانی پشت میز سعی کنید حداقل هر نیم ساعت از پشت میز بر خاسته وکمی قدم بزنید، روی پنجه های پا بایستید و این کار را چند بار تکرار نمایید، شانه ها را بالا بیاندازید و مهمتر از همه سر خود را از به ترتیب از جلو، پشت و طرفین چند ثانیه به کف دستان خود فشار دهید تا عضلات گردن قوام خود را بازیابند.

همانطوریکه که بیان شد بسیاری از دردهای گردنی به علت قرار گیری نادرست در طی روز است تغییرات هر چند جزئی در شیوه نشستن و قرار گیری وضعیت کلی بدن از بسیاری از دردهای ستون فقرات جلوگیری میکند .

در فواصل کار به ویژه با کامپیوتر به گردن خود استراحت دهید. زاویه دید باید افقی بوده تا حدی که هیچگونه خمیدگی در هنگام رویت مانیتور در گردن وجود نداشته باشد.لذا باید ارتفاع میز کار خود را طوری تنظیم کنید که صفحه مانیتور روبروی چشمان شما باشد و شما مجبور به خم کردن گردن خود نباشید

گوشی تلفن خود را بین گوش و شانه خود قرار ندهید . اگر زمان زیادی را صرف صحبت کردن با تلفن میکنید از هدست استفاده کنید

اگر زمان زیادی پشت میز هستید در فواصل کار حرکات کششی گردن را انجام دهید مثلا شانه های خود را (استخوان کتف ) به بالا کشیده و سپس پایین بیاورید . شانه های خود را از پشت به هم نزدیک کنید و سپس به حالت اول برگردانید ، کشش های گردنی را به طرفین سر انجام دهید .

از خوابیدن به روی شکم خودداری کنید . این وضعیت فشار زیادی را به گردن وارد میکند .بالش خود را طوری انتخاب کنید که گودی گردن را کامل بپوشاند . استفاده از بالشت های طبی استاندارد کمک کننده است. بالش بلند یا کوتاه موجب کشش نامتقارن وفشار بر ریشه های اعصاب گردنی می شود. فاصله استاندارد باید فاصله بین سر تا تخت در حالت خوابیده به پهلو باشد بطوریکه هیچگونه خمیدگی در گردن رویت نشود.

درمان های اولیه که بیمار با دردگردن میتواند در منزل انجام دهد :

الف-در صورت درد گردن میتوانید از مسکن های مجاز استفاده کنید .

ب- استفاده از گرما و سرما : با استفاده از کمپرس یخ بصورت متناوب و بر حسب تحمل، به مدت 20 دقیقه 3 بار در روز استفاده کنید. یعنی در یک جلسه 20 دقیقه های اگر سرما موجب اذیت شد میتوان هر 30 ثانیه کیسه یخ را از روی عضو برداشت و پس از 10 ثانیه دوباره روی موضع مورد نظر گذاشت. بعد از چند روز از شروع درمان و با رفع علائم حاد می توان از پک گرما استفاده کنید .

پ-استراحت : در صورت درد شدید گردن میتوانید در بین کارها به گردن خود استراحت دهید و دراز بکشید تا فشار گردنی کمتر شود . اما استراحت بیش از حد مضر است . پس از دوره استراحت وبهبود نسبی علائم (بعد از مرحله حاد) می توانید ورزش های کششی را انجام دهید.

**درمان

الف- درمان دارویی : استفاده از برخی مسکن ها، ترکیبات ضد التهاب، ضد دردهای اپوییدی و نرولپتیک ،شل کننده های عضلانی و پمادهای ضد درد شیمیایی ویا با منشاء گیاهی می توانند کمک کننده باشد . در موارد التهابی یا اسیب اعصاب گردنی (فتق دیسک بین مهر ه ای ) مصرف ترکیبات ضد التهابی خوراکی که در طب سنتی بدان توصیه شده نیز تا حدی موجب کاهش التهاب و رفع علائم شود . بر این اساس برخی مصرف زنجفیل و دارچین را توصیه نمودهاند.

ب- درمانهای ورزشی در حیطه طب فیزیکی :

ورزش های کششی گردن : عموما بهتر است قبل از انجام هرگونه ورزش یا کشش عضلات گردن عضلات را با کمپرس گرم ماساژ داد. یک سری ورزشهای خاص کششی توسط متخصصین به شما آموزش داده می شود که در کاهش درد و کشش و تقویت عضلات اطاف گردن بسیار مفید است .

کشش یا تراکنش : کشش عضلات گردنی توسط متخصصین طب فیزیکی انجام میگیرد . که به سرعت باعث کاهش درد میشود،به ویژه زمانی که تحریک اعصاب نخاعی هم وجود داشته باشد .

بی حرکتی کوتاه مدت : این کار به وسیله گردن بند(Collar) گردنی انجام میگرد که فشار سر را از روی ساختمان های گردن بر میدارد و باعث کاهش درد میشود . اما حتما باید دقت شود که به صورت کوتاه مدت استفاده شود . (حداکثر 2 هفته ) چرا که استفاده بیش از حد از کلار گردنی باعث ضعیف شدن عضلات اطراف میشود و بسیار مضر است .

پ-درمان جراحی : جراحی بندرت مورد نیاز است که برای آزاد کردن عصب یا برداشتن فشار از روی طناب نخاعی انجام میگیرد .

ت- طب سوزنی : برای انواع دردها موثر است و میتواند برای بهبود درد گردنی هم موثر باشد .

ث-درمان های دستی (مانیپولاسیون ) : طی یک سری حرکات کششی و چرخشی در گردن ، بسیاری از دردهای گردنی بهبود میابند . که این کار توسط متخصصین طب فیزیکی انجام میگیرد

دکتر حسین سنجری - کارشناس ارتقاء فرهنگ سلامت

 
 چهارشنبه ١٧ دی ١٣٩٣- ١١:١٣ / شماره خبر: ١١٩١٩٧
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج