وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
شنبه ١٦ فروردين ١٣٩٩  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > مردان چهار برابر بیشتر از زنان به بیماری سنگ کلیه مبتلا می شوند
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 
  مردان چهار برابر بیشتر از زنان به بیماری سنگ کلیه مبتلا می شوند

مردان چهار برابر بیشتر از زنان به بیماری سنگ کلیه مبتلا می شوند. برای جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، قبل از خواب یک لیوان آب بخورید.

مدیر امور آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه این بیماری اغلب از سال های اولیه بلوغ به بعد بروز می کند، افزود: رژیم غذایی غنی از کلسیم، سدیم و پروتئین، عدم تحرک، بیماری‌های گوارشی مثل التهاب روده، سابقه ابتلاء به عفونت ادراری و بیماری‌های متابولیک و نقرس در ابتلا به این بیماری نقش به سزایی دارند.

دکتر محمد علی دولتی تصریح کرد: حمام یا بخار آب گرم و مصرف مایعات در صورتی که منعی وجود نداشته باشد، برای درمان این بیماری مفید است.

وی تصریح کرد: رعایت رژیم غذایی شامل مصرف حداقل دو لیتر آب در طول روز، پرهیز از فعالیت زیاد، مراجعه به پزشک با مشاهده اولین عفونت ادراری، انجام آزمایش ادرار هر چند وقت یک بار و جلوگیری از افزایش میزان اوره و کراتینین و نیتروژن اوره خون در پیشگیری از این بیماری موثر است.

دکتر دولتی با بیان اینکه درد حاد اغلب ناشی از حرکت سنگ در مجاری ادراری است و خود سنگ اغلب علامتی ندارد، یادآور شد: انسداد، عفونت، درد شدید در منطقه دنده‌ای مهره‌ای، تهوع، استفراغ و اسهال از علائم سنگ کلیه است.

این متخصص ژنتیک یادآور شد: عوامل متعددی در ایجاد سنگ کلیه دخالت دارند و در بعضی از افراد زمینه مساعد ژنتیکی نیز یکی از عوامل مهم است.

دکتر دولتی با اشاره به اینکه بیماری سنگ کلیه می‌تواند بسیار درد ناک باشد، اظهار داشت: هنگام بروز درد حاد (اغلب ناشی از گیرکردن سنگ در مجاری) مسکن‌های مخدر و غیراستروئیدی مفید هستند، معمولاً در چنین مواقعی اساس درمان، انتظار برای دفع سنگ از طریق جریان ادرار است.

وی در پایان، هدف فوری درمان سنگ کلیه را تسکین درد و هدف طولانی را جلوگیری از تخریب نفرون عنوان کرد و در مورد نکات لازم درباره نوشیدن آب گفت: قبل از احساس تشنگی، آب بخورید، به هنگام فعالیت بدنی آب را قبل از فعالیت، در حین آن و پس از ورزش کردن بخورید، آب را به نوشیدنی های دیگر ترجیح دهید، آب بدن را از طریق میوه هایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، کرفس و خیار تامین کنید. خوب است بدانید که زمان دقیق مصرف آب اهمیت زیادی دارد و حداکثر تاثیر را روی بدن خواهد گذاشت، مصرف ۲ لیوان آب، ناشتا، اعضای داخلی بدن را فعال می کند، مصرف یک لیوان آب نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی، به هضم غذا کمک می کند، خوردن یک لیوان آب قبل از حمام به کاهش فشار خون کمک می کند./131/205/201

 
 سه شنبه ٤ تير ١٣٩٢- ٠٩:٠٦ / شماره خبر: ٩٠٠٠٧
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج