وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
شنبه ٠٣ اسفند ١٣٩٨  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > با ارگونومي در محيط كار آرامش داشته باشید
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 
  با ارگونومي در محيط كار آرامش داشته باشید

اصول علمي مرتبط با فهم تعامل بين انسان و ساير عناصر يك سيستم و حرفه‌اي كه شامل تئوري‌ها، اصول ، داده‌ها و روش‌ها براي طراحي الگوی مطابق با بهينه‌سازي آسايش و رفاه فرد و عملكرد كامل سيستم، تعريفي از ارگونومي است كه انجمن ملي ارگونومي ارائه داده است.

به زباني ساده‌تر، ارگونومي دانش چند رشته‌اي است كه توانايي‌ها و محدوديت‌هاي انسان را مورد مطالعه قرار مي‌دهد و از نتايج آن در طراحي مشاغل و كارها، روش‌هاي انجام كار، تجهيزات، سيستم‌هاي در ارتباط با انسان و محيط‌هاي كاري استفاده مي‌شود.

به زباني باز هم ساده‌تر، ارگونومي به ما مي‌آموزد كه در محيط كار، تجهيزات در اختيار را مناسب استفاده كنيم و وضعيت بدني مناسبي نسبت به اين تجهيزات داشته باشيم تا دچار آسيب‌هاي سيستم اسكلتي عضلاني، سيستم تنفسي و سيستم گوارشي نشويم و با رعايت اين نكات بهداشتي به راحتي، رضايتمندي و سلامت در محيط كار خود برسيم.

کارمندان بيشتر روز كاري خود را با كار با رايانه و پاسخ دادن به تماس‌هاي تلفني سپري مي‌كنند و اغلب آن ها دچار سردرد، كمردرد و احساس سفتي در شانه مي‌شوند. با بكارگيري علم ارگونومي و برخي تغييرات ساده در عادت‌هاي كاري، مي‌توانند سلامت و كيفيت زندگي كاري خود را بهبود و بهره‌وري را در محيط كار افزايش دهند.

بسياري از دردها و ناراحتي‌هاي اسكلتي عضلاني به علت وضعيت‌هاي بدني نامناسبي است كه افراد در حين انجام كار دارند. نحوه قرار گرفتن سر، تنه و اندام‌های بدن در فضا ، وضعيت بدني ما را در حين كار معلوم مي‌كند. انجام كار با وضعيت بدني نامطلوب باعث فشار وضعيتي، خستگي و درد مي‌شود.

 

تنها با رعايت چند نكته در محیط کار خود آرامش داشته باشید:‌

 

v     راست يا قائم با كمي خمش به عقب و رعايت زاويه‌اي حدود 110 درجه نسبت به كف صندلي بنشينيد.

v     ساعد را تا جايي بالا آوريد كه يك زاويه حدود 90 درجه با بازوي فوقاني داشته باشد.

v     در حالت نشسته ،مي‌بايست شانه‌ها شل و آزاد باشد و بازوها نزديك به بدن قرار گيرد.

v     بنا به نوع كاري كه داريد، وقفه‌هاي استراحت را برنامه‌ريزي كنيد. به ازاي هر ساعت كار با رايانه 5 تا 10 دقيقه استراحت لازم است.

v     هرچند يك بار، نگاه خود را از صفحه نمايش رايانه برداشته و به يك شيئي در فاصله دور نگاه كنيد و شروع به پلك زدن كنيد تا سطح چشم شما مرطوب شود.

v     وظايف خود را در محيط كار با تنوع انجام دهيد.

v     حركات كششي منظم در ناحيه دست، پا، شانه‌ها در طول مدت كاري به شما نشاط مي‌دهد و از خستگی و سفتی عضلات پیشگیری می کند .

v     مطمئن شويد صفحه كليد، ماوس، صفحه نمايش رايانه، صندلي، ميز، تلفن ... در محيط كاري شما درست چيده شده باشد.

v     سر و گردن شما بايد مستقيم و هم راستاي نيم تنه باشد .

v     زمان استراحت شما بايد قبل از شروع خستگي باشد.

v     ماوس را حتماً در كنار صفحه كليد استفاده كنيد و از هرگونه انحراف مچ دست در هنگام كار با ماوس خودداري كنيد وگرنه به سندرم دردناك تونل کارپال  در مچ خود دچار مي‌شويد.

v     هرچند دقيقه يك بار مچ دست خود را نرمش دهيد و باز و بسته كنيد.

v     صفحه نمايش تا چشم‌ها 50 تا 100 سانتي‌متر باشد.

v     سطح كار در حد آرنج و سطح بالايي صفحه نمايش پايين‌تر از سطح چشم باشد .يعني مركز صفحه نمايش 15 تا 20 درجه پايين‌تر از خط افقي چشم قرار گيرد.

v     صفحه كليد بايد روبروي شما و هم سطح آرنج‌ها قرار گيرد و مقداري از لبه ميز فاصله داشته باشد تا هنگام تايپ دست‌ها براي استراحت روي ميز قرار گيرد.

v     میزان روشنایی محیط کار خود را متناسب با نوع کار تنظیم کنید.

v     موقعيت خود را نسبت به منبع نور طوري قرار دهيد كه دچار مشكلاتي مانند خيرگي و بازتاب نور نشويد.

v     منبع ایجاد سروصدا در محیط کار خود را شناسایی و کنترل کنید.

                                      

 

مریم باب رحمتی ،کارشناس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

 
 شنبه ١٩ دی ١٣٩٤- ٠٨:٣٧ / شماره خبر: ١٣٨٢٦٤
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج