وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
شنبه ٠٣ اسفند ١٣٩٨  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > اصول کار با موس وطرح های نوین آن
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 ارگونومی
  اصول کار با موس وطرح های نوین آن

موس یکی از کاربردی­ترین ابزارهای ورودی رایانه می­باشد و امروزه کمتر کسی است که در کار با رایانه از آن استفاده نکند. با وجود این­که این دستگاه وارد کردن داده ها را بسیار ساده کرده است ولی متاسفانه به علت ایجاد پوسچرهای تکراری و طولانی مدت، امکان ایجاد صدمات ناشی از حرکات تکراری RSIرا فراهم می­کند. این صدمات اغلب منجر به درد، سوزش، ورم، ضعف عضلات، بی­حسی، کرختی و کاهش مهارت در اندام­های مرتبط می­شود. و برای پیشگیری از ایجاد چنین ناراحتی­هایی دانستن مفاهیم پایه و اصول ارگونومی در مورد سطح مشترک بین رایانه و کاربر آن، علاوه بر اینکه می­تواند از بروز این­گونه صدمات جلوگیری کند، بهره وری و لذت در کار با رایانه را نیز به حداکثر خود می­رساند.به­طور کلی در کار با موس رایانه باید به نکات زیر توجه شود تا امکان ایجاد صدمات RSIبه حداقل ممکن برسد:

1. در دست گرفتن موس: موس را به آرامی در دست بگیرید و آن را در محدوده مورد نظر حرکت دهید. محکم گرفتن موس تنش زیادی را به دست وارد می­کند.

2. حرکت موس با آرنج: برای حرکت دادن موس، مفصل آرنج را محور قرار دهید تا بدون خم شدن مچ دست امکان حرکت فراهم شود.

3. محل قرارگیری موس: برای یافتن بهترین محل قرارگیری موس روی صندلی خود تکیه دهید، بازوها را در موقعیت راحت(Relax) آویزان قراردهید، ساعد خود را از مفصل آرنج خم کنید، سطح زیر آرنج شما ارتفاع قرارگیری موس را تعیین می کند و درحرکت ساعد در همین موقعیت محدوده حرکت موس را نشان می­دهد. به یاد داشته باشید که اگر موس خارج از این محدوده قرارگیرد یا به هرعلتی مثل شلوغی میز و غیره دور از صفحه کلید قرارگیرد، دست کاربر برای دسترسی به موس در حالت کشش قرارمی گیرد که برای رفع این مشکل یک جایگاه (Platform) برای موس درنظرگرفته می شود.

4. از تکیه دادن مچ به لبه میز جلوگیری کنید: بسیاری از سیاهرگ­های ناحیه مچ سطحی هستند و هر فشاری به این ناحیه می­تواند جریان خون را مختل کند و این اختلال خطر ایجاد صدمات را افزایش می­دهد.

5. از استراحتگاه مچ استفاده نکنید: تحقیقات اخیر نشان داده است که استراحتگاه­های مچ فشار داخل تونل کارپ را دو برابر افزایش می­دهند. زیرا غضروف تونل کارپ بسیار انعطاف پذیر بوده و هر فشاری را مستقیما به داخل تونل هدایت می کند.

6. وضعیت مچ را در موقعیت خنثی حفظ کنید: وجوود استراحتگاهی نرم با سطح گرد شده و یا دسته صندلی برای استراحت آرنج موجب می­شود که حرکت موس با خم­شدن وچرخش مچ دست صورت گیرد که نتیجه آن افزایش فشار داخلی تونل کارپ است .

7. شکل موس: موسی را انتخاب کنید که ساختار قرینه داشته و در حد امکان مسطح باشد، زیرا کف دست انسان خمیدگی آناتومیکی خاصی دارد که از برخورد کف دست با سطوح مختلف جلوگیری می کند. اندازه موس باید با دست کاربر متناسب باشد.

8. از پوسچر های طولانی مدت جلوگیری کنید: در هر ساعت 4 یا 5 بار شانه­ها را بچرخانید و دست و انگشتان خود را به آرامی تکان دهید.


این موس اجازه می دهد تا کاربر بدون در دست گرفتن موس آن را حرکت دهد و به همین علت آن را gripless mouse نامیده اند. هنگام کار با موس های معمولی کاربر باید موس را در دست بگیرد و برای کلیک کردن روی دکمه های موس نیزبه آنها میزان معینی فشار وارد آورد. با وجود اینکه استرس و فشار وارد آمده برای کلیک کردن بسیار کم به نظر می­رسد ولی در طولانی مدت برای بافتهای نرم و اعصاب سوزش آور خواهد بود.

این موسسه با درنظر گرفتن نحوه حرکت دست هنگام کار با موس توانسته است برای دست یک استراحتگاه قایقی شکل طراحی کند که علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری موس، امکان انجام عملیات با موس را بدون در دست گرفتن آن فراهم می­آورد. این موس از سایر موس­ها بزرگتر و سبک­تر است و اساس نوری دارد. غیر از تمیز کردن سطح آن نیازی به هیچ­گونه نگهداری دیگری ندارد.

این موس اجازه می­دهد انجام عملیات کاری با موس به گونه­ای انجام گیرد که مچ دست موقعیت خنثی را حفظ کند. چرخش و خمش نداشته باشد.

همان­ طور که در شکل نشان داده شده است، هنگام استفاده از این موس دست کاربر در استراحتگاه طراحی شده قرار گرفته و بدین ترتیب انگشت وسط او روی دکمه پایین موس قرارمی­گیرد و انگشت اشاره روی دکمه بالایی قرارمی گیرد .چرخ scroll نیزدر وسط دو دکمه یاد شده قرارگرفته و توسط هر دو انگشت قابل کنترل است. از آنجایی که محور دکمه های موس (بطور طولی) در دسط قرارگرفته است عمل کلیک کردن به طول انگشت فرد بستگی ندارد.

اکثر حرکات با این موس با آرنج و شانه انجام می­گیرد استفاده از آن بسیار راحت­تر است ولی تا قبل از عادت کردن کاربر به آن ممکن است به نظر برسد که دقت کمتری دارد.

اداره کنترل عوامل شغلی موثر بر سلامت، مرکز سلامت محیط و کار

 
 سه شنبه ٩ دی ١٣٩٣- ٠٩:٣٣ / شماره خبر: ١٠٤٣١٦
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج