وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
پنج شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٨  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > راه ایمن
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 ایمن رانندگی کنید
  راه ایمن

سرعت

سرعت كه به عنوان یك عامل خطر كلیدی در آسیب های ناشی از حوادث ترافیكی مطرح شده است هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیب های ناشی از تصادف ها تاثیر می گذارد.

سرعت غیر مجاز یعنی فراتر رفتن از محدوده سرعت رانندگی با سرعت نامناسب یعنی رانندگی با سرعتی كه برای تسلط روی جاده و وضعیت ترافیك مناسب نیست. سرعت غیرمجاز و نامناسب در آمار مرگ و میر و آسیب های ناشی از حوادث سهم به سزایی دارد. این سهم در كشورهای توسعه یافته 30% و در برخی كشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه 50% است.

با كنترل سرعت خودروها می توان از بروز تصادف ها پیشگیری نمود و ضربه ناشی از تصادف ها و در نتیجه شدت آسیب وارده بر قربانی را كاهش داد.

 

چگونه سرعت بر تصادف و آسیب های ناشی از آن تاثیر میگذارد ؟

 

·    در سرعت بالا راننده باید در مدت زمان كوتاه­تری توقف كند و مانع تصادف شود.

خودرویی كه با سرعت 50 كیلومتر در ساعت حركت می كند معمولا برای توقف به 13 متر مسافت نیاز دارد و خودرویی كه با سرعت 40 كیلومتر در ساعت حركت می كند به مسافت كمتر از 5/8 متر برای توقف نیاز دارد.

·       به طور متوسط كاهش سرعت به میزان 1 كیلومتر در ساعت باعث می شود كه خطر تصادف های آسیب زا 3% و خطر تصادف های مرگبار 5%-4% كاهش یابد.

·        هم چنین سرعت بر شدت ضربه تصادف تاثیر می گذارد. احتمال مرگ برای سرنشینان خودرو با سرعت 80 كیلومتر در ساعت 20 برابر زمانی است كه سرعت حین تصادف 30 كیلومتر در ساعت باشد.

·       ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، به خصوص برای افراد آسیب پذیری مانند عابران پیاده و موتور سواران و دوچرخه سواران بحرانی است به عنوان مثال ثابت شده است كه عابران پیاده در زمان برخورد با یك خودرو كه سرعت آن 30 كیلومتر در ساعت یا كمتر است، 90% شانس زنده ماندن دارند، در حالی كه در زمان برخورد با خودرویی كه 45 كیلومتر در ساعت سرعت دارد، شانس زنده ماندن عابران پیاده كمتر از 50% است.

عابران پیاده در تصادف با خودرویی كه 80 كیلومتر در ساعت سرعت دارد، به طور تقریبی اصلا شانس زنده ماندن ندارند. در واقع شانس زنده ماندن عابران پیاده با افزایش سرعت خودرویی كه با آنها برخورد می كند كاهش می یابد.

 

چه عواملي بر سرعت تاثير مي گذارد؟

انتخاب سرعت توسط راننده ممكن است تحت تاثير عوامل زير باشد:

·      عوامل مربوط به راننده: سن ، جنس، ميزان خستگي، تعداد سرنشينان خودرو

·  عوامل مربوط به راه­ها و وسایل نقلیه: طراحی جاده و خیابان، كیفیت سطح جاده و خیابان، قدرت خودرو، میزان حداكثر سرعت خودرو

·  عوامل مربوط به ترافیك و محیط: تراكم و تركیب ترافیك، سرعت مجاز، شرایط اقلیمی

 

چگونه می توان برای مقابله با عوامل موثر در سرعت برنامه ریزی كرد؟

·  تدوین و اعمال قانون محدودیت سرعت از مهمترین اقدامات كاهش آسیب های ناشی از تصادف است. بر اساس بررسی های مختلف، هر 1 كیلومتر كاهش سرعت در ساعت به 3%-2% كاهش در میزان تصادف منجر می شود.

·  تجربیات بسیاری از كشورها حاكی از آن است كه اعمال موردی قانون محدودیت سرعت، بر كاهش سرعت تاثیر موقت دارد. باید به طور مستمر و مشهود، این قانون را اجرا كرد.

·  استفاده از دوربین های كنترل سرعت در زمینه كاهش تصادف مقرون به صرفه است

·    در برخی كشورها، در خصوص محدودیت سرعت، بر حسب شرایط آب و هوا و زمان هشدارهای مختلفی داده می شود. بر همین اساس محدودیت سرعت باید با شرایط محلی و محیط های ترافیكی متناسب باشد.

·     همچنین، میزان سرعت ممكن است تحت تاثیر ایجاد ساختارهای ایمن تر قرار گیرد. به عنوان مثال اقدامات مربوط به تغییر محیط جاده بر كاهش جریان (روان بودن)، ترافیك و سرعت خودروها و در نتیجه، مراقبت از تصادف ها و كاهش میزان آسیب های ناشی از آن ها موثر است. این اقدامات شامل مجزا كردن محل ها تردد با سرعت بالا و سرعت پایین و ممانعت از ورود خودروها به محل های مشخص است.

·     اقدامات مربوط به كنترل سرعت به طور گسترده جهت كاهش تعداد تصادف ها در بسیاری از كشورهای توسعه یافته اجرا شده است. این اقدامات شامل ایجاد تمهیدات فیزیكی كاهش دهنده سرعت است برخی از این تمهیدات عبارتند از:

1.   ایجاد مسیرهای دوربرگردان

2.   تغییرات عمودی در راه ها ( مانند دست اندازها)

3.   تغییرات افقی در راه ها ( مانند باریك كردن راه و ایجاد سرعت گیرها)

در جایی كه اجرای قوانین كنترل سرعت موثر نیست، انجام اقدامات تایید شده جهت كاهش سرعت ممكن است اثربخش باشند.

·   در محل هایی كه باید سرعت را كاهش داد. نظیر محل خروج از راه های پهن خطر بروز تصادف ها بیشتر است.

·   طراحی برنامه های اصلی شامل تعیین محل های تردد در راه های شلوغ، محل های تردد در راه های شلوغ، در محل های نزدیك شهرها و روستاها كه بر سرعت راننده تاثیر می گذارد نیز از جمله اقدامات موثر در كنترل سرعت است. ایجاد مناطق مخصوص سرعت پایین و مسیرهای قوس دار نمونه هایی از برنامه های موثر در كاهش سرعت وسایل نقلیه هستند.

·   می توان برنامه هایی را طراحی كرد كه محدودیت سرعت توسط خود وسایل نقلیه ایجاد شود و برای ترویج استفاده از این برنامه ها قانون گذاری صورت گیرد. این برنامه ها قبلا در بسیاری از كشورها در خصوص وسایل نقلیه سنگین و اتوبوس ها اجرا شده است و بر آورد می شود كه با اجرای آن ها می توان تعداد تصادف ها را به میزان 2% كاهش داد. مشابه این اقدام در خودروها و وسایل نقلیه سبك نیز باید انجام شوند.

سازمان بهداشت جهانی به كشورهای عضو پیشنهاد می كند كه قانون محدودیت سرعت را به عنوان كاركرد اختصاصی راه ها تدوین و اعمال نمایند.  306

 

 
 يکشنبه ٣ اسفند ١٣٩٣- ٠٩:١٥ / شماره خبر: ١٢١٧١١
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج