وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
چهارشنبه ٢٢ آذر ١٣٩٦  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > راهکارهایی برای تقویت و پیشگیری از ریزش موی سر
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 .
  راهکارهایی برای تقویت و پیشگیری از ریزش موی سر

« راهکارهایی برای تقویت و پیشگیری از ریزش موی سر »

برای مو نقش های مهمی برشمرده می شود، پوشش و محافظت در مقابل سرما ، ضربه ، تماس های مضر، ورود مواد و باکتری های بیماری زا به بدن و ...... جدای از همه این ها مو دارای جنبه های تزیینی و زیبایی ظاهری نیز می باشد. هنگامی که یک فرد متوجه ریزش موی خود می شود این موضوع موجب نگرانی و کاهش اعتماد به نفس در او می شود. بخشی از این ریزش می تواند ناشی از تاثیر عوامل سرشتی و هورمونی در بدن باشد که جنبه طبیعی دارد.

تعدادی از عوامل مخرب از جمله نگهداری نامناسب مو نظیر خشک کردن بیش از حد با سشوار، اتو کشیدن مو ، استفاده از مواد نامرغوب برای شستشو و حالت دادن ،کیفیت نامطلوب و ضعف مواد غذایی ، روش های نامناسب پخت وپز ، وجود سموم و عوامل اکسیدان درمحیط، بکار گیری موادشیمیایی از قبیل رنگ مو، رنگ بر (دکلره) ، اسپری ها و تافت ها ، بهداشت نامناسب درنگهداری پوست و مو ، درمعرض اشعه خورشید قرار گرفتن به مدت طولانی ، برس زدن موی خیس همگی می توانند نقش فرساینده ای را حفظ مو ایفاء نماید. برخی ازعلل همانطور که بدان اشاره شد ناشی از کمبود ها و ضعف مواد غذایی است که با جایگزینی برخی از مواد مغذی در جیره غذایی روزانه می توان اثر این کمبود را جبران نمود. بر این اساس کارشناسان مواد غذایی ، مصرف 10 ماده مغذی مفید را برای کاهش این روند مخرب معرفی کرده‌اند :

1. اسفناج

سبزیجات برگ‌دار، همچون بروکلی، کلم پیچ، شنبلیله و اسفناج به حفظ سلامت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. این سبزیجات گردش چربی پوست سر را نیز تسهیل می‌کنند.

2. گردو

گردو حاوی اسیدهای چرب امگا3، ویتامین E و بیوتین است. این مواد مغذی از سلول‌های موهای شما در برابر آسیب‌هایی که معمولا به خاطر تابش زیاد نور آفتاب پدیدار می‌شود، محافظت می‌کنند. خاصیت بارز گردو این است که حاوی مس نیز هست. مس به غنی سازی رنگ طبیعی موهای شما کمک می‌کند.استفاده از روغن گردو هم به اندازه روغن زیتون می تواند مفید باشد.

3. آب چغندر

آب چغندر تازه، سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، کلسیم، ویتامین B و ویتامین C است. بنابراین نوشیدن آب چغندر روزانه توصیه می‌شود.

4. زغال اخته

ذغال اخته‌ها پر از ویتامین C است. ویتامین C باعث می‌شود تا گردش خون در پوست سر بهتر شده و از رگ‌های خونی ظریف که فولیکول‌های مو را تامین غذایی می‌کنند مراقبت شود. کمبود ویتامین C در برنامه‌ غذایی شما می‌تواند پوست و موی شما را مستعد خشکی و شکنندگی کند.

5. عدس

عدس‌ سرشاراز مواد غذایی سالم همچون آهن، روی، پروتئین و بیوتین است. همچنین دانه‌ سویا و لوبیا قرمز هم برای پیشگیری از ریزش مو توصیه می شود. پس به طور منظم از این حبوبات مصرف ‌کنید.

6. تخم مرغ

تخم مرغ، منبعی غنی از پروتئین، روی، سلنیوم، سولفور و آهن است. روی، ماده‌ای‌ است که برای ترمیم بافت پوست سر و تضمین صحت عملکرد غدد چربی در اطراف فولیکول‌های مو ضروری است. تخم مرغ کمبود آهن را که از علل شناخته شده‌ ریزش مو است برطرف می‌کند. این مواد به اکسیژن رساندن به فولیکول‌های مو و سالم نگاه داشتن آنها کمک می‌کنند.

7. مریم گلی

از قدیم مردم بر این باورند که مریم گلی از ریزش مو پیشگیری می‌کند. مصرف روزانه‌ روغن مریم گلی یا خود مریم گلی به عنوان ادویه، فرآیند بازسازی پوست بدن را بهبود می‌بخشد. بدین معنی که پوست و مویی سالم‌تر پیدا خواهید کرد. عصاره‌ مریم گلی را به شامپوی خود بیفزایید یا چای غلیظ مریم گلی بنوشید تا رشد موهایتان را تحریک کنید.

8. گل رنگ

گل رنگ یک گشاد کننده‌ عروق است که می تواند موجب افزایش خونرسانی به پیاز مو و تقویت این عضو شود.. پوست سرتان را هر روز به مدت 20 دقیقه با روغن گل رنگ ماساژ دهید تا جریان خون موضعی و به دنبال آن رشد موهایتان را بهبود ببخشید.

9. صدف

صدف‌های خوراکی سرشار از روی هستند. کمبود روی یکی از اصلی‌ترین عوامل ریزش موی شدید و خشکی و پوسته شدن پوست سر است. صدف‌ها همچنین حاوی پروتئین نیز هستند. پروتئین باعث خواهد شد تا موهای ریخته‌تان با موهایی تازه، سالم و قوی جایگزین شود.

10. ماهی سالمون (آزاد) و قزل آلا

ماهی های قزل‌آلا و سالمون سرشار از پروتئین و ویتامین D است، دو ماده‌ای که اجزای کلیدی موهایی سالم و قوی به حساب می‌آید. این ماهی آب‌های شیرین ، منبع بزرگی از اسیدهای چرب امگا ۳3 هم هست،‌ اسیدی که مورد نیاز غشای سلولی و چربی طبیعی محافظ پوست سر است.

305

 
 دوشنبه ١٥ دی ١٣٩٣- ١٢:٠٨ / شماره خبر: ١١٩٠٦١
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج