وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
سه شنبه ٢٩ خرداد ١٣٩٧  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > تاثیرات ورزش بر کاهش علائم ناشی از یائسگی
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 
  تاثیرات ورزش بر کاهش علائم ناشی از یائسگی

ورزش می تواند در برطرف نمودن گرگرفتگی ناشی از یائسگی در برخی زنان مفید باشد.

به گزارش« وب دا »؛ یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ضمن بیان این مطلب گفت: يائسگي يا منوپوز(Menopause)، مرحله اي از زندگي زنان است که طي آن چرخه عملکرد تخمدان ها به پايان مي رسد و سطح هورمون هاي استروژن و پروژسترون که توسط تخمدان ها ترشح مي شود، به شدت کاهش مي يابد.

«راحله عسلی» مهم ترین عوارض این دوره را گرگرفتگی، پوکی استخوان، افسردگی و اختلال خلق و افزایش شیوع بیماری های قلبی عنوان کرد.

وی با بیان این که یائسگی یک رخداد طبيعی است و قابل پيشگيری نيست ، افزود: برخی دارو ها، رژیم غذایی مناسب و ورزش می تواند بعضی علائم یائسگی را کم یا حذف کند و کيفيت زندگی زنان را هم چنان که مسن تر می شوند افزایش دهد .

وی یادآوری کرد: پوکی استخوان یک مشکل جدی سلامتی در بسیاری از کشور هاست و هزینه های اقتصادی زیادی را نیز به کشور ها تحمیل می کند و از آن جا که این بیماری یک بیماری خاموش است ٬ لازم است با اقدامات جدی پیشگیرانه و جلوگیری از کاهش توده استخوانی مانع ایجاد و گسترش این بیماری شویم.

مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه اضافه کرد : ورزش می تواند در کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی و مغزی، برطرف نمودن گرگرفتگی در برخی زنان و کاهش پوکی استخوان و شکستگی ها مفید باشد.

این عضو هیئت علمی یادآوری کرد: برای پيشگيری از تحليل رفتن استخوان ها باید ورزش های تحمل کننده وزن مانند پياده روی، ورزش های ایروبيک کم فشار و ورزش های راکتی مانند تنيس یا بدمينتون انجام داد .

به گفته وی نيازی نيست حتماً ورزش شدید باشد بلکه چند کيلومتر پياده روی در روز به حفظ توده استخوانی کمک می کند.

وی خاطر نشان کرد: زماني که زنان در دوران يائسه شدن هستند، اگر به طور منظم ورزش و تحرک بدني داشته باشند، کمتر دچار تعريق و گرگرفتگي مي شوند.

«عسلی»گفت : زنان بايد ورزش را در دوران يائسگي جزء اولويت هاي زندگي خود قرار دهند.

وی افزود:شما مي توانيد در ابتدا با 2 تا 3 بار در هفته و به مدت 15 الي 30 دقيقه ورزش را آغاز کنيد که با اين ميزان ورزش، از 40 درصد سرعت ضربان قلب خود استفاده خواهيد کرد و پس از يک ماه مي توانيد اين ميزان را به 4 بار در هفته افزايش دهيد که با اين ميزان ورزش از 90 درصد سرعت ضربان قلب خود استفاده خواهيد کرد.

وی خاطرنشان کرد: چنان چه قصد داريد از طريق انجام حرکات ورزشي وزن خود را کاهش دهيد، تعداد آن را به 5 بار در هفته و مدت آن را به 45 دقيقه افزايش دهيد. ورزش هاي هوازي (ایروبيک)نيز سوخت و ساز بدن را تقويت مي کنند و موجب استحکام استخوان ها مي شوند هم چنين مي توانيد از ورزش هاي قدرتي که موجب قوي شدن عضلات مي شوند، استفاده کنيد.

وی ادامه داد: هم چنین ورزش منظم باعث کاهش علایم افسردگی و اختلال خلقی در این دوران می شود./116/203/201

 

 
 يکشنبه ٥ بهمن ١٣٩٣- ٠٨:٤٤ / شماره خبر: ١٢٠١٥٨
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج