وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
يکشنبه ٠٤ اسفند ١٣٩٨  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > تغذیه مناسب در دوران کودکی و جوانی از مهمترین عوامل پیشگیری از کاهش تراکم استخوان است
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی :
  تغذیه مناسب در دوران کودکی و جوانی از مهمترین عوامل پیشگیری از کاهش تراکم استخوان است

پوکی استخوان، مهم‌ترین بیماری دوران سالمندی است، در این بیماری تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابند و استخوان‌ها متخلخل‌تر شده و خطر و احتمال شکستگی در آنها افزایش می‌یابد

براساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، احمد رئیس‌السادات، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و  عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توضیح فوق افزود : پوکی استخوان دو نوع اولیه و ثانویه دارد؛ پوکی استخوان اولیه با افزایش سن، یائسگی و عادات مربوط به شیوه زندگی مانند سیگار، الکل، رژیم غذایی نادرست و فعالیت فیزیکی ناکافی ایجاد می‌شود و پوکی استخوان ثانویه در اثر بیماری‌های مختلف (دیابت، پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، کاهش هورمون‌های رشد، برخی سرطان‌ها و ...) یا استفاده از دارو ازجمله داروهای استروئیدی (کورتون) و ضدتشنجی، داروهای مورد استفاده در درمان بیمارهای تیروئیدی و... ایجاد می‌شود.

دکتر رییس السادات  تشریح کرد :از نظر آسیب‌شناختی پوکی استخوان حاصل عدم تعادل بین ساخت استخوان جدید و برداشت استخوان قدیمی است که درنهایت منجر به از دست رفتن پیشرونده بافت استخوان می‌شود.

 وی  تغذیه مناسب در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و نیز دوران بارداری و شیردهی در کنار فعالیت فیزیکی مناسب و پرهیز از عادات نادرست مانند کشیدن سیگار و الکل را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری‌کننده از کاهش تراکم استخوان دانست و ادامه داد : مصرف فرآورده‌های لبنی (شیر، ماست، کشک و دوغ کم نمک ....)، سبزیجات، حبوبات و میوه‌های تازه، استفاده متعادل از مواد غذایی پروتیینی مانند ماهی و تخم مرغ و پرهیز از استفاده بی‌رویه از نوشابه‌های گازدار و قهوه ازجمله توصیه‌های غذایی مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان است.
او تأکید می‌کند: استفاده درست و بجا از مکمل‌ها و ویتامین‌ها ازجمله کلسیم، ویتامین
D اگرچه می‌توانند نقش مفیدی داشته باشند، به هیچ وجه به‌عنوان جایگزین تغذیه طبیعی و فعالیت فیزیکی نیستند.
رئیس‌السادات، پوکی استخوان را یک بیماری خاموش  خواند و افزود : تا وقتی شکستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد درد و شکایت جدی ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان به وجود آن پی برد. در واقع پوکی استخوان  به این راحتی‌ها تشخیص داده نمی‌شود، تنها روش‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری است که می‌توان این بیماری را تشخیص دهد، حتی گرافی(عکس ساده) هم به دلیل حساسیت ناکافی، ارزش کمی در تشخیص زودرس استئوپروز یا همان پوکی استخوان دارد، چرا که باید ٢٥‌درصد از بافت معدنی استخوان از بین رفته باشد تا در عکس ساده قابل تشخیص شود

وی توضیح داد :بر اساس پژوهش انجام‌شده در گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان می‌دهد افت کیفیت زندگی در مبتلایان به پوکی استخوان بیشتر ناشی از تغییرات ناشی از ایجاد قوز پشتی و شکنندگی در ستون فقرات و لگن است تا کاهش تراکم استخوان. بنابراین ورزش‌های تقویتی عضلات راست‌کننده ستون فقرات پشتی ضمن کمک به کاهش خمیدگی پشت می‌تواند سبب بهبود تعادل و کاهش خطر زمین خوردن و افزایش کیفیت زندگی شود.

دکتر  رئیس‌السادات تاکید کرد : نکته بسیار مهم در مبتلایان به پوکی استخوان این است که انجام ورزش‌هایی که در آن بیمار کمر و پشت خود را خم می‌کند نه‌تنها مفید نیستند بلکه سبب افزایش شکستگی در ستون فقرات می‌شود.
او معتقد است: «اصلاح محیط زندگی و معابر و پیشگیری از زمین خوردن از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که سبب بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به پوکی استخوان می‌شود.

وی توصیه کرد : تنظیم ارتفاع مناسب تخت و نیز استفاده از صندلی‌های دسته‌دار و همچنین تعبیه دستگیره‌های مناسب در دیواره‌ها و پرهیز از ایجاد محیط لغزنده در کف دستشویی و حمام ازجمله مواردی است که سبب کاهش خطر زمین خوردن در سالمندان می‌شود.

همچنین  نور مناسب به‌ویژه در شب‌ها و نیز عدم وجود قالیچه‌های سبک و لغزنده در مسیر تردد سالمندان نیز از مواردی است که برای پیشگیری از سقوط باید در نظر گرفت. 302

 

 
 دوشنبه ٢٨ مهر ١٣٩٣- ١٤:٠٨ / شماره خبر: ١١٤٨١٧
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج