وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
پنج شنبه ٠٨ اسفند ١٣٩٨  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > از نگرانی های خود بنویسید ،مشكلات جسماني‌ خود را بپذيرید و به موسیقی گوش دهید
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 توصيه‌ های دكتر علي باغبانيان برای کاهش استرس در سالمندان :
   از نگرانی های خود بنویسید ،مشكلات جسماني‌ خود را بپذيرید و به موسیقی گوش دهید

تنيدگي يا استرس يا فشار عصبي در روان‌شناسي به معني فشار و نيرو است و هر محرکي که در انسان ايجاد تنش کند، استرس‌زا يا عامل تنيدگي محسوب مي‌شود. .

از ديدگاه روان‌پزشکان اضطرابي بيماري محسوب مي‌شود که بر عملکرد شغلي، اجتماعي و ذهني اثر منفي بگذارد يا براي بيمار غيرقابل تحمل باشد يا عوارض جسمي ايجاد کند.

بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ،دکتر علی باغبانیان،روان پزشک و استاد یاردانشگاه علوم پزشکی تهران با تعریف فوق از موضوع استرس و فشار عصبی  به ویژه در سالمندان افزود: بيشترين نگراني  در سالمندان مربوط به خودشان است و با بروز كوچك‌ترين مشكل، احساس كسالت و تصور مي‌كنند به بيماري صعب‌العلاجي مبتلا شده‌اند كه همين مساله ميزان استرس و اضطراب را در آنها افزايش مي‌دهد. علاوه براين، ابتلا به يك بيماري جسمي و بروز مشكلات شنوايي، بينايي، گوارشي و... هم خودبه‌خود باعث اضطراب و استرس مي‌شود.

وی افزود:نتايج يک پژوهش در استان چهارمحال‌وبختياري نشان مي‌دهد 5/42درصد سالمندان از کاهش توانايي‌‌ و ابتلا به بيماري‌هاي مزمن و ناتوان‌کننده نگران هستند. در اين تحقيق آمده است

 1/28 درصد سالمندان نيز از مرگ اقوام، نزديکان، افراد مورد علاقه و دوستان صميمي مضطربند و

 1/11 درصد نگراني از زندگي مستقل و ترس از تنها شدن دارند. همچنين عامل اصلي نگراني 6/9درصد از سالمندان، طردشدگي و 1/8درصد نيز کمبود سيستم‌هاي حمايت‌کننده اجتماعي است.

دکتر باغبانیان با تشریح این پژوهش  گفت :معمولا سالمندان با افزايش سن دچار حالت بدبيني، سوءظن و خوش‌بين نبودن به آينده هستند و هميشه به نيمه خالي ليوان نگاه مي‌كنند و  بيان نكته‌هاي مثبت، ايجاد انگيزه و گفتن اينكه حضور سالمندان چقدر مي‌تواند باعث دلگرمي و شادي اعضاي خانواده باشد، از سطح استرس آنها مي‌كاهد.

این روانپزشک توصیه هایی برای کاهش میزان اضطراب و استرس در سالمندان نیز دارد: هنگامي كه در معرض استرس و اضطراب هستید، درباره نگراني‌هايتان بنويسید. اگر هم دچار مشكلات جسمانی هستید، کم‌وبيش آن را بپذيرید؛ مثلا اگر بايد از عينك، عصا و... استفاده كنید اين مساله را بپذيرید تا بي‌جهت دچار استرس مضاعف نشوید. درمان بيماري‌هاي زمينه‌اي و روان‌پزشكي در كاهش استرس و اضطراب مي‌تواند موثر باشد. پس اگر نياز است، براي كنترل استرس به پزشك مراجعه كنید تا درمان‌هاي دارويي تجويز شود.

وی ورزش حتي ورزش‌هاي سبك به‌خصوص شنا، گوش دادن به موسيقي شاد، ايجاد سرگرمي، حل جدول، تماشاي فيلم، بازي‌هاي كامپيوتري ، انجام فعاليت‌هاي لذت‌بخش از خوردن گرفته تا تفريح و مسافرت را از دیگر اموری خواند که باعث کاهش استرس در سالمندان می شود  و گفت :  انجام این کارها با افزايش ترشح هورمون ضداضطراب باعث كاهش اضطراب و دردهاي بدني مي‌شود. 302

 

 

 
 دوشنبه ١٤ مهر ١٣٩٣- ١٠:١٨ / شماره خبر: ١١٤٠٨٤
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج